Målgruppebeskrivelse

Aabyhus modtager og danner ramme for børn og unge, der på indskrivningstidspunktet er mellem 6 og 16 år. Børnene forventes bosiddende ved os til deres 18. år. Ved bevilling af efterværn eller tildeling af midlertidigt ophold efter §107 har den unge mulighed for at bevare tilknytningen til Aabyhus og blive boende til det 23 år.

Fælles for gruppen af børn og unge der tilknyttes Aabyhus er, at deres opvækstvilkår har været kompromitteret set i forhold til det enkelte barns individuelle behov og udvikling. Børnene er på indskrivningstidspunktet typisk beskrevet udviklingstruet, i mistrivsel og med et funktionsniveau og en adfærd, der er præget af dybereliggende følelsesmæssige skader relateret til omsorgssvigt. Typisk har myndighed ønske om at finde et hjemligt og samtidig højt specialiseret behandlingsmiljø, som fremadrettet sikrer barnets sikkerhedsfølelse, trivsel og udvikling, samt over tid reducerer prognosen for senere udvikling af svær psykopatologi indenfor personlighedsforstyrrelsesspektret. Det er desuden ofte rådgivers ønske at garantere barnet engagerede voksne, der forholder sig til og investerer i barnet samt de arenaer/relationer barnet er en del af. Det være sig alt fra skole, forældresamarbejde eller behov for eksterne indsatser

Der er i særlig grad tale om børn og unge, hvis opvækst har været varetaget af omsorgspersoner, der i varierende grad kan være ramt af psykisk lidelse, traumer, misbrug, vold, konflikt samt sparsom støtte fra omverden. Omsorgspersonerne har oftest ikke i tilstrækkelig grad haft mulighed for at etablere, håndtere og vedligeholde en sund følelsesmæssig eller fysisk kontakt til barnet afstemt med barnets skiftende tilstande og behov. Omsorgsmiljøet har ofte haft mangler relateret til basal sikkerhedsfølelse, struktur og forudsigelighed på tværs af tid og sted.

Børnenes vanskeligheder viser sig ofte ved manglende eller skrøbelig udvikling af grundlæggende psykologiske færdigheder som affektregulering, empati eller evnen til at mentalisere. Desuden forstyrrelser i deres evne til gensidighed og dybere tilknytning. Der er tale om udviklingsrelaterede vanskeligheder, der forstyrrer børnenes evne til at forstå sig selv, andre samt hvad der foregår i mellemmenneskelige relationer på en adækvat måde. Barnets evne til at indgå i samspillet med andre på en ubesværet og udviklingsfremmende måde er derfor typisk forstyrret.

Børnenes interpersonelle stil er oftest farvet af en utryg tilknytning og præget af strategier samt dyb mistillid rettet enten mod andre, selvet eller både/og. Overføring af tidligere etablerede negative forventninger til omsorgspersoner, på nutidige omsorgspersoner bidrager til fejltolkning af interaktioner og følelser som vrede, forurettethed, frygt, ydmygelse, skam og forladthed aktiveres og udspilles derfor let i samspillet.

Børnene er ofte uprøvet i forhold til at tage imod omsorg og afgive kontrol da de bliver usikre på voksnes intentioner. Vanskeligheder relateret til basal hygiejne, søvn og mad er derfor ofte en del af de udfordringer Aabyhus’ målgruppebørn er belastet af.

Set fra et psykiatrisk perspektiv er målgruppen kendetegnet ved at have et funktionsniveau, der stemmer overens med det funktionsniveau man ser ved børn med tilknytningsforstyrrelser, belastningsreaktioner, udviklingstraumer samt børn der er opvokset i et miljø der vurderes at influere negativt på barnets udvikling. Herudover kan børnenes funktionsniveau rent diagnostisk desuden være beskrevet med diagnoser som opmærksomhedsforstyrrelse, let retardering eller GUA.